Eind september kwam de uitnodiging binnen. Donderdag 11 oktober houdt de Happy Horizon groep een inspiratiesessie in samenwerking met e-Village. Thema: ‘Succesvolle campagnes voor het bereiken van nieuwe klanten’. Met vijf cases van De Nederlandse Brandwonden Stichting, Luxaflex, Douwe Egberts, Peijnenburg en A-Z Barbecue. Gaaf! Gelijk maar even aanmelden.
Afgelopen donderdag ben ik naar Eindhoven gereden en bij aankomst was alles goed geregeld. Parkeergarage om te hoek, vrolijk ontvangstcomité en een ruim assortiment aan drankjes. Nadat ik mijn badge in ontvangst nam ben ik eerst mijn oud & vertrouwde collega’s op gaan zoeken.
De deuren gaan open en de genodigden lopen de zaal binnen. Ik schat de opkomst tussen de 200 en 250 deelnemers. Ik kies een plekje voorin de zaal en dagvoorzitter Daniel Verhagen, directeur van Happy Leads, trapt af.
Inhoudsopgave
Daniel Verhagen, Happy Leads
Daniel begint zijn presentatie met marketingtrends die zeer kenmerkend zijn voor 2018:
- Video
- Influencers
- Voice
- Data
- Interactie
Video
Te beginnen met video. Video is overal! Bestond social media content in 2013 nog voor ongeveer 5% uit video, vijf jaar later (2018) is dat gegroeid naar meer dan 70%. Je kunt er eigenlijk niet meer omheen. En wat is de nieuwste trend? Interactieve video! Door de gebruiker de verhaallijn te laten beslissen, stelt interactieve video je volledig in de gelegenheid om emotie over te brengen. En daarnaast valt het meer op dan statisch beeld.
Als case laat Daniel een interactieve video zien van De Nederlandse Brandwonden Stichting. Voordat hij de video start stelt hij (heel interactief) de vraag: wie heeft er kinderen? Een aantal handen gaan in de lucht. En als tweede vraag: wie van deze mensen laat ‘s nachts de deur op een kier staan? Weer gaan er een aantal handen in de lucht. Wat blijkt nou? Zodra er brand uitbreekt heb je gemiddeld 20 minuten de tijd om je kind te redden. Staat de deur op een kier? Dan zijn het geen 20 minuten meer, maar heb je nog maar 5 minuten de tijd om je kind te redden… Dit scenario is uitgewerkt in een interactieve video, waarbij kijkers zelf de vragen kunnen beantwoorden.

Ten tijden van de presentatie draait de campagne nog, dus harde cijfers zijn nog moeilijk te geven. Wel vertelt Daniel dat 60% tot 80% van de mensen die de video start, deze van begin tot eind uitkijkt. Nog een reden om met interactieve video te beginnen. En de keuzemogelijkheden kun je natuurlijk gewoon als profielkenmerken vastleggen in je CRM. Wel zo handig om te gebruiken in follow-up campagnes.
Influencer Marketing
Dan komen we aan bij de het volgende onderwerp: influencer marketing. Als eerste regionale supermarktketen in Nederland start Jan Linders een samenwerking met een populaire online influencer. YouTuber Dylan Haegens, afkomstig uit het zuiden van het land, promoot de nieuwe spaarcampagne van de Limburgse retailer. Klanten sparen voor emoji® stixx, kleine zuignapjes met de bekende emoji® die iedereen gebruikt op social media en in WhatsApp. Spaarders maken tevens kans op een Meet & Greet met de populaire YouTuber.
Voice
Maar moderne marketing staat ook in het teken van Voice Search. Sommigen voorspellen dat in 2020, 50% van alle zoekopdrachten via de stem wordt ingesproken. Dat betekent een drastische verandering in aanpak van je SEO & SEA. Waar we ons de afgelopen jaren druk hebben gemaakt om zoekwoorden en zinsdelen, moeten we ons nu gaan focussen op volledige antwoorden die bestaan uit hele zinnen. Typo’s kunnen we bannen uit ons keyword-document, omdat er simpelweg geen toetsenbord meer aan te pas komt. Ook de featured snippet (ook wel de nulpositie van Google genoemd) wordt steeds belangrijker. Door je site op de juiste manier te optimaliseren, kun je nu al je concurrentie voorbij streven. Stel Google maar eens de volgende vraag: hoe bak ik een ei?
We gaan dus niet meer denken in woorden, maar in zinnen. Ik heb er nu al zin in!
Ronald Blok, Hunter Douglas (Luxaflex)
De naamsbekendheid van Luxaflex in Nederland is maar liefst 98%. Maar zeker niet iedereen kent het brede productaanbod van Luxaflex. Luxaflex verkoopt zo’n 200.000 producten per jaar in 15 verschillende landen. Om dit voor elkaar te krijgen werken ze samen met ongeveer 950 verkoop-dealers waarbij ze gebruik maken van een soort soft-franchise. Dealers krijgen leads & verkoopmateriaal aangeleverd en in ruil daarvoor is een vast bedrag per jaar afgesproken. Marketing Manager Ronald Blok gaat vertelt over het aanscherpen van de Marketing Automation set-up.
Door het lead-traject over de hele linie geautomatiseerd in kaart te brengen, kwam Hunter Douglas erachter dat 30% tot 50% van de dealers niets aan de lead-opvolging deed. En 25% van de dealers wist de leads niet om te zetten naar een afspraak. Een mooi voorbeeld hoe belangrijk het is om de hele lead-flow inzichtelijk te maken en analyses de draaien. Samen met Happy Leads zijn ze het proces gaan optimaliseren en hebben een campagne ontwikkeld waarbij de focus ligt op regionale dealers. Door de focus te veranderen van landelijk naar regionaal zijn in de eerste 2 maanden 1500 leads geworven. Ongeveer 80% daarvan is direct een verzoek tot afspraak. En natuurlijk is ook de lead-opvolging bij de dealers aangescherpt.
Marleen Reinders, e-Village
Hoe maak je een online campagne voor zakelijke koffiemachines effectief? Dat is een vraag waar Douwe Egberts mee aan de slag ging. Je kent ze wel, van die rode koffieverpakkingen ;-). Jacobs Douwe Egberts Professional (JDEP) is de zakelijke tak van Jacobs Douwe Egberts en focust zich dan ook alleen op B2B. JDEP streeft naar goede koffie voor iedereen, ook op het werk.
Om inzicht te krijgen in de huidige koffievoorziening heeft JDEP de Koffiecorner Check geïntroduceerd. Middels deze campagne wordt gemeten of de prospect of klant tevreden is over de koffie op het werk. Voor het invullen van de Koffiecorner Check ontvangt de deelnemer een gratis koffie to go beker.

Marleen Reinders, Marketing Manager bij e-Village, vertelt hoe e-Village dit met Marketing Automation software Clang heeft gerealiseerd. De Koffiecorner Check bestaat uit 7 vragen die worden weergeven in een slider. Elk antwoord is gekoppeld aan een score en op basis van de totale score van de gegeven antwoorden wordt de deelnemer gecategoriseerd in een van de drie categorieën: Sales Qualified Lead (SQL), Marketing Qualified Lead Long (MQL Long) of Marketing Qualified Lead Short (MQL Short). Hierna start de nurture flow.
De Sales Qualified deelnemers worden automatisch doorgezet naar telesales zodat er een afspraak kan worden ingepland om eventuele verbeterpunten te bespreken. De Marketing Qualified Leads worden in twee groepen opgedeeld: Marketing Qualified Lead Long en Marketing Qualified Lead Short. De deelnemers die gecategoriseerd worden als Marketing Qualified Lead Long ontvangen twee inspiratiemails, twee informatiemails en dan een mail om een afspraak te maken. De deelnemers die gecategoriseerd worden als Marketing Qualified Lead Short ontvangen dezelfde mails minus de inspiratiemails.
De campagne heeft in totaal 4 maanden geduurd. Main goal was om 483 Marketing Qualified Leads en 314 Sales Qualified Leads binnen te halen. In totaal hebben er 2271 personen deelgenomen aan de Koffiecorner Check. De goals zijn ruimschoots gehaald:
- 205% Sales Qualified Leads boven target.
- 329% Marketing Qualified Leads boven target.
- 59% van de deelnemers meldde zich aan voor de nieuwsbrief.
Ben je benieuwd naar de hele case? Je download hem hier.
Heidi Anthonis, Happy Idiots
De laatste presentatie wordt verzorgt door Heidi Anthonis van Happy Idiots. Aan de hand van twee cases geeft zij aan dat relevantie bepalend is voor resultaat. Het is belangrijk om vooraf de juiste KPI’s te bepalen en daar gedurende de campagne op te sturen.
Dynamisch Adwords script A-Z Barbecue
De eerste succesvolle case die wordt doorgenomen gaat over de realisatie van een Adwords-campagne voor A-Z Barbecue. Tijdens een brainstormsessie werd aangenomen dat men barbecuevlees gaat bestellen zodra het mooi weer wordt. Maar ja, wanneer wordt het mooi weer? En hoe warm moet het dan worden? Happy Idiots nam de proef op de som door Google Analytics data van A-Z Barbecue te matchen met weer data van het KNMI. En wat blijkt? Het klopt. Voorspellingen met een interval van 2 dagen werden als leidend beschouwd. Tijd voor een dynamische campagne.
De Adwords-campagne moet dus draaien op een nader te bepalen interval, namelijk 2 dagen voordat het mooi weer wordt. Om dit te realiseren heeft Happy Horizon een maatwerkscript ontwikkeld waardoor concrete weerdata automatisch word ingelezen in de advertentietekst.
Overmorgen wordt het 25 graden! Bestel nu vast je barbecue-pakket zodat je onbezorgd kunt genieten met je vrienden.
Resultaat: een verhoogd conversiepercentage van 20%. De clickthrough rate (CTR) ging omhoog met 59% en de CPC ging met 66% omlaag. Ik hoor je denken, de advertentie werd goedkoper? Inderdaad. Google bepaald de prijs per click (CPC) namelijk op basis van relevantie.
Toen deze resultaten zichtbaar werden is direct besloten om ook de URL’s en paginatitels binnen de website dynamisch te maken. Ook dit deze wijziging bracht mooie cijfers met zich mee:
- 16% meer omzet;
- 43% minder kosten per transactie;
- 27% hoger conversieratio.
Social Media campagne Peijnenburg Lower Cal
De tweede case die Heidi presenteert gaat over de introductie van Peijnenburg Lower Cal. Doelstelling van de campagne was dat men bij binnenkomst van de winkel, direct Peijnenburtg Lower Cal zou overwegen. De campagne moest eenvoudig, maar toch onderscheidend zijn. En ook nog eens geschikt voor een korte tijdspan. Via social media geven gebruikers je namelijk maar enkele seconden de tijd om je boodschap over te brengen. Een lastige taak.
Om dit voor elkaar te krijgen kwam Happy Idiots er al snel achter dat ze geen uitleg moesten gaan geven, maar een vergelijking doen. Zoals het laten zien van andere tussendoortjes. De campagne ging antwoord geven op de triggerende vraag: wat eet je nog voor 50 kilocalorieën? Eerst werd Peijnenburg Lower Cal getoond, zodat de boodschap direct verteld werd. En daarna concurrerende tussendoortjes als Liga of een mueslireep. Qua kcal kwamen deze niet eens in de buurt.

De campagne is gesegmenteerd op leeftijd & gezin en getarget of affiniteit. Als learning kwam naar voren dat het zinvol is om pas na livegang te gaan AB-testen. Dit is namelijk een stuk goedkoper en je kunt direct bijsturen. Zorg er wel voor dat je meerdere varianten hebt voor alle devices waarop je de campagne wilt laten draaien.
Tot slot
Daniel Verhagen sloot de presentaties af met een aankondiging van de borrel. Ik vond het een zeer inspirerende dag. Een dag waarbij ik veel heb gelachen, genetwerkt en bovenal inspiratie opgedaan. Op naar de volgende :-).