De term ‘elevator pitch’ is bij iedere marketeer bekend. Het zijn de kritische eerste 30 seconden van een ontmoeting waarin je jezelf introduceert en waarbij je een korte samenvatting geeft van jouw product, dienst of idee. Een directere vorm van marketing is er bijna niet. Maar waar je in ‘real life’ nog 30 seconden hebt om jezelf te verkopen, krijg je in een e-mailing hiervoor maar 5 seconden! Vijf luttele seconden heb je als zender om de ontvanger te inspireren en motiveren om over te gaan tot actie. 5 seconden klinkt misschien wat kort, maar het is toch echt haalbaar zolang je rekening houdt met het ‘5 seconden model van e-mail’.
5 seconden om indruk te maken
Helaas houden veel marketeers niet voldoende rekening met het belang van deze eerste indruk. Het kan een e-mailing maken of breken. En zeker als je e-mailings inzet om conversie te realiseren dan is het heel simpel: je moet rekening houden met de wensen en eisen van de ontvanger. Of dit nu behoeftes zijn waarvan ze zich al bewust van zijn of niet. De consument houdt zijn (onbewuste) aandacht maar heel kort vast. Dit is iets dat veel marketeers vaak wel weten, maar in de praktijk te weinig toepassen.
Buitenreclame heeft gemiddeld maar 1 seconden om indruk te maken en een krantpagina 2 seconden. Als e-mailmarketeer heb je eigenlijk geluk. Je krijgt van de ontvanger gemiddeld 5 seconden de tijd om indruk te maken. Dit zijn waardevolle seconden waarin je een onuitwisbare indruk moet maken!
Het ‘5 seconden model’ van neuromarketeer Martin Leeflang, Validators, beschrijft dé elevator pitch van je mailing. Om een onuitwisbare indruk achter te laten (lees: conversie realiseren) moet je binnen deze 5 seconden in staat zijn om te accelereren op vier gebieden:
- Aandacht
- Content
- Emotie
- Branding
Wanneer je in staat bent om deze vier gebieden te verwerken in jouw e-mailing en je bereid bent om continue te testen dan kun je een klik- en conversieratio realiseren waar je zelf versteld van zult staan.
Kunst van het weglaten
Bij het samenstellen van een mailing houd ik altijd het principe ‘less is more’ in gedachten; de kunst van het weglaten. Deze kunst geldt voornamelijk voor acquisitie-mailings. Je wilt immers conversie genereren. Het is dan ook juist van belang dat je de boodschap en het doel van de e-mailing duidelijk en direct zichtbaar aan de ontvanger toont. De vraag: “What’s in it for me” moet voor de ontvanger direct te beantwoorden zijn. Meer hierover lees je in het artikel “Model voor een succesvolle e-mailing“.
Ook timing speelt een rol. Dit is gewoon een kwestie van slim plannen. Of gepersonaliseerd versturen (iedereen zijn eigen tijdstip). Iedereen wordt ten slotte blij van de juiste aanbieding, op het juiste moment.
Ik geef een voorbeeld:
Hema weet dat een persoon uit haar adressen-bestand over 2 dagen jarig is. Dan is nu het uitgelezen moment om een persoonlijke aanbieding voor taarten en vlaaien te versturen. Het is bijna vanzelfsprekend dat deze persoon taart gaat inkopen. Hoe tactisch (timing!) is het dan om deze persoon als ‘verjaardagcadeau’ korting op een product aan te bieden… 😉
Belangrijkste tips en trics
Je gaat je mailing zo inrichten, dat deze voldoet aan de 5 seconden elevator pitch. Houd rekening met het volgende:
- Minimaliseer tekstgebruik
Less is echt more. Een ontvanger kan in de 5 seconden die je hebt maximaal 25 tot 35 leeswoorden tot zich nemen. Verwerk de vraag van de ontvanger “what’s in it for me” dan ook direct in de opening van de mailing. Vooral kopteksten trekken de aandacht. - Design is key!
Mensen zijn visueel ingesteld, net als de koptekst trekken visuele elementen als eerste de aandacht. Daarnaast kun je veel tijdswinst behalen door de propositie ook visueel te maken. - Call-to-action
Of je het nu door middel van tekst, afbeelding(en) of beiden realiseert, de call-to-action moet de basis vormen van je mailing. Bedenk dan ook vooraf wat je met je mailing wilt bereiken. Wek de interesse en zorg vervolgens dat men snel, maar vooral gemakkelijk, tot conversie kan overgaan.
Heb ik je middels deze blogpost er nog niet van kunnen overtuigen dat je binnen no-time een goede en effectieve eerste indruk achter kunt laten? Meld je dan eens aan voor de dagelijkse mailing van iBood. Ik heb meestal maar 3 seconden nodig tot ik mijn beslissing heb genomen. Een beter voorbeeld dan dat minimalisatie tot verkoop kan leiden is er bijna niet.
Tot slot wil ik afsluiten met een leuke test:
houd je mailing eens aan iemand voor die deze nog nooit eerder heeft gezien. Minimaliseer het venster na precies 5 seconden en vraag aan je proefpersoon de volgende vragen:
- Wat was het eerste dat je proefpersoon zag? (Aandacht)
- Wat heeft zij in deze 5 seconden waargenomen? (Content)
- Zal deze mailing haar doen aanzetten tot het doen van (de gewenste) actie? (Emotie)
- Weet je zij te vertellen om welk merk of product het gaat? (Branding)
Kom je een bijzondere ontdekking tegen? Deel het met ons via het reactieformulier :-).