Home » UTM link voor al je campagnes

Een UTM link, wat is het eigenlijk? En waar gebruiken we het voor? Om alle marketingactiviteiten overzichtelijk te kunnen analyseren, is het is van belang om één lijn te brengen in het meetbaar maken van de communicatie. Dit doen we door aan elke link een UTM code toe te voegen. We voegen een speciale campagne parameters toe aan elke link die naar buiten verwijst. Via Google Analytics is het verkeer dan terug te vinden via de door jou opgegeven parameter. Zo kun je precies per mailing bekijken welke mailing er verantwoordelijk is voor welke conversie.

Parameters

De parameters zijn te onderscheiden in de volgende types:

ParameterDefinitie
(utm_medium)utm_medium wordt gebruikt om het medium te vermelden. Bijv. e-mail, social media, online advertising of web
(utm_source)utm_source wordt gebruikt om de bron te vermelden. Bijv. servicemail, actiemail, nieuwsbrief of campagnemail
(utm_term)Wordt gebruikt voor betaalde reclame. Bijv. hardloopschoenen of keyboard.
(utm_content)Wordt gebruikt voor A/B testen en content-targeted advertenties. Het wordt gebruikt om verschil te maken in advertenties die verwijzen naar dezelfde URL. Bijv. utm_content=imagelink of utm_content=textlink
(utm_campaign)Wordt gebruikt voor zoekwoord analyses. Gebruik utm_campaign om een specifiek product, promotie of strategische campagne te identificeren. Bijv. utm_campaign=September-Actie-Scan-en-Plan

Promoten van campagnes

Deze parameters worden achter elke UTM link geplakt en daardoor ook te gebruiken via de andere kanalen die je inzet om een bepaalde campagne te promoten. Een bericht op LinkedIn die suspects triggert om onze Scan & Plan brochure te bekijken zal bijvoorbeeld de volgende UTM link bevatten:

https://marketingautomatic.nl/scan-plan/

Hier moeten nog de volgende GA-parameters aan worden toegevoegd. Voor mijn UTM link maar ik alleen gebruik van source, medium en campaign. De andere vind ik persoonlijk niet zo interessant, tenzij ik diepte-analyses ga doen. Gebruik dash (streepje “-“) i.p.v. een spatie, links mogen namelijk geen spaties bevatten:

  • &utm_source=socail-media
  • &utm_medium=linkedin
  • &utm_campaign=scan-en-plan-promotie

Tussen de GA-parameters en de aanvankelijke URL wordt altijd een vraagteken opgenomen. De uiteindelijke UTM link zal er als volgt uit komen te zien:

https://marketingautomatic.nl/scan-plan/?utm_medium=social-media&utm_source=linkedIn&utm_campaign=social-media_linkedIn_scan-en-plan-promotie

Omdat we de actie waarschijnlijk via meerdere kanalen uitrollen, is het belangrijk dat we eenzelfde assortiment aan parameters gebruiken bij het samen stellen van de UTM links. Wanneer er bijvoorbeeld een typefout in de parameter van de link zit, dan wordt het verkeer dat de link gegenereerd heeft, niet onder dezelfde campagne weergegeven als de andere UTM links. Ik heb hier een paar voorbeelden onder elkaar gezet van parameters die je kunt gebruiken:

&utm_source=

  • youtube_video
  • facebook_wall_post
  • linkedIn_wall_post
  • tweet
  • actiemail
  • servicemail
  • nieuwsbrief
  • campagnemail
  • onderzoeksmail
  • instagram_wall_post
  • pinterest_wall_post
  • google_plus_wall_post

&utm_medium=

  • website
  • email
  • facebook
  • linkedIn
  • twitter
  • instagram
  • pinterest
  • google_plus

&utm_campaign=

  • scan-en-plan-promotie

&utm_content=

  • datum (jjjj-mm-dd: 20180921)
  • tijd (uu-mm: 9.27)
  • soort (tekstlink, afbeelding)

UTM URL Builder

Om het jullie gemakkelijk te maken heb ik een UTM URL Builder gebouwd voor je marketing automation campagnes. Zo klik je gemakkelijk je campagne-links bij elkaar en weet je zeker dat er geen typefouten ontstaan. Doe er je voordeel mee 🙂

UTM URL Builder

Henno van de Hee

Ik ben Henno. Mijn passie ligt bij het enthousiasmeren van online publiek en deze omzetten naar tevreden & terugkomende klanten. Na ruim 10 jaar ervaring opgedaan te hebben binnen het vakgebied ben ik Marketing Automatic gestart. Om jou te helpen bij het automatiseren van je online-marketing-doelen, zodat je zoveel mogelijk rendement uit je investering haalt met zo min mogelijk tijd en middelen.

Bekijk alle artikelen

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Updates per e-mail

Voeg een artikel of video toe

Wil jij jouw creativiteit met ons delen? Voeg dan nu een eigen video of artikel toe!

Voeg toe

Volg mij..

Je kunt mij volgen via de volgende kanalen..

Updates per mail

Translate »