Een UTM link, wat is het eigenlijk? En waar gebruiken we het voor? Om alle marketingactiviteiten overzichtelijk te kunnen analyseren, is het is van belang om één lijn te brengen in het meetbaar maken van de communicatie. Dit doen we door aan elke link een UTM code toe te voegen. We voegen een speciale campagne parameters toe aan elke link die naar buiten verwijst. Via Google Analytics is het verkeer dan terug te vinden via de door jou opgegeven parameter. Zo kun je precies per mailing bekijken welke mailing er verantwoordelijk is voor welke conversie.
Parameters
De parameters zijn te onderscheiden in de volgende types:
Parameter | Definitie |
(utm_medium) | utm_medium wordt gebruikt om het medium te vermelden. Bijv. e-mail, social media, online advertising of web |
(utm_source) | utm_source wordt gebruikt om de bron te vermelden. Bijv. servicemail, actiemail, nieuwsbrief of campagnemail |
(utm_term) | Wordt gebruikt voor betaalde reclame. Bijv. hardloopschoenen of keyboard. |
(utm_content) | Wordt gebruikt voor A/B testen en content-targeted advertenties. Het wordt gebruikt om verschil te maken in advertenties die verwijzen naar dezelfde URL. Bijv. utm_content=imagelink of utm_content=textlink |
(utm_campaign) | Wordt gebruikt voor zoekwoord analyses. Gebruik utm_campaign om een specifiek product, promotie of strategische campagne te identificeren. Bijv. utm_campaign=September-Actie-Scan-en-Plan |
Promoten van campagnes
Deze parameters worden achter elke UTM link geplakt en daardoor ook te gebruiken via de andere kanalen die je inzet om een bepaalde campagne te promoten. Een bericht op LinkedIn die suspects triggert om onze Scan & Plan brochure te bekijken zal bijvoorbeeld de volgende UTM link bevatten:
https://marketingautomatic.nl/scan-plan/
Hier moeten nog de volgende GA-parameters aan worden toegevoegd. Voor mijn UTM link maar ik alleen gebruik van source, medium en campaign. De andere vind ik persoonlijk niet zo interessant, tenzij ik diepte-analyses ga doen. Gebruik dash (streepje “-“) i.p.v. een spatie, links mogen namelijk geen spaties bevatten:
- &utm_source=socail-media
- &utm_medium=linkedin
- &utm_campaign=scan-en-plan-promotie
Tussen de GA-parameters en de aanvankelijke URL wordt altijd een vraagteken opgenomen. De uiteindelijke UTM link zal er als volgt uit komen te zien:
https://marketingautomatic.nl/scan-plan/?utm_medium=social-media&utm_source=linkedIn&utm_campaign=social-media_linkedIn_scan-en-plan-promotie
Omdat we de actie waarschijnlijk via meerdere kanalen uitrollen, is het belangrijk dat we eenzelfde assortiment aan parameters gebruiken bij het samen stellen van de UTM links. Wanneer er bijvoorbeeld een typefout in de parameter van de link zit, dan wordt het verkeer dat de link gegenereerd heeft, niet onder dezelfde campagne weergegeven als de andere UTM links. Ik heb hier een paar voorbeelden onder elkaar gezet van parameters die je kunt gebruiken:
&utm_source=
- youtube_video
- facebook_wall_post
- linkedIn_wall_post
- tweet
- actiemail
- servicemail
- nieuwsbrief
- campagnemail
- onderzoeksmail
- instagram_wall_post
- pinterest_wall_post
- google_plus_wall_post
&utm_medium=
- website
- google_plus
&utm_campaign=
- scan-en-plan-promotie
&utm_content=
- datum (jjjj-mm-dd: 20180921)
- tijd (uu-mm: 9.27)
- soort (tekstlink, afbeelding)
UTM URL Builder
Om het jullie gemakkelijk te maken heb ik een UTM URL Builder gebouwd voor je marketing automation campagnes. Zo klik je gemakkelijk je campagne-links bij elkaar en weet je zeker dat er geen typefouten ontstaan. Doe er je voordeel mee 🙂
UTM URL Builder