Home » Mailing opmaken voor mobiele telefoons

Vormgeven is emotie overbrengen. En wanneer je een mailing gaat opmaken voor mobiele telefoons, dan komt er ook nog een stuk usability bij kijken. Waar moet je rekening mee houden als je een mailing opmaakt voor mobiele telefoons? En op welke punten verschilt het afhandelen van e-mail via een mobiele telefoon eigenlijk met het afhandelen van e-mail via de desktop? Daar ga ik in dit artikel verder op in.

E-mails doornemen via mobiel, de realiteit

Het is vrijdagmiddag. Ik zit in de bus vanaf mijn werk terug naar Utrecht. Moe van de week bedenk ik wat ik dit weekend zal gaan doen. Ontspanning is waar ik aan toe ben! Ik pak mijn iPhone en besluit een heerlijk relaxed nummer op te zetten. Genietend van mijn nieuwe, extra groot, beeldscherm open ik mijn privémail en wandel door de nieuwe mailings heen. Ik open de nieuwsbrief van mijn hockeyclub Kampong. De bus stopt bij een middelbare school en een aantal jongeren stappen de bus in. Ze trekken mijn aandacht met veel rumoer en lachende gezichten. Goed, waar was ik ook alweer? O ja, ik was de nieuwsbrief van mijn hockeyclub aan het doornemen.

Ondertussen rijdt de bus een tunnel door. Het licht wordt uit mijn scherm weggenomen waardoor het lezen bemoeilijkt wordt. De kleurstelling van de nieuwsbrief is zo monotoon dat ik meer gefocust raak op de weerkaatsingen op mijn beeldscherm dan de inhoud van de mailing. Daarnaast bevat de mail zo veel content dat ik besluit de mailing te verwijderen. Door naar de volgende mail!

Ik open de nieuwsbrief van Bjorn Borg. Ik zie één grote pay-off. Felle kleuren en typografische elementen trekken mijn aandacht. Er wordt 50% korting gegeven! Tof, ik ben namelijk gek op hun boxershorts en toevallig loop ik zo toch praktisch langs de winkel. Gelijk maar even profiteren dan.

Tips

Als je e-mail leest op je mobiel, zijn er een aantal cruciale elementen die verschillen van het lezen op de desktop. Iemand die e-mail op de mobiele telefoon afhandelt:

  • Bevindt zich niet altijd op een vaste plaats.
  • Is vaak snel afgeleid.
  • Wordt in meerdere mate beïnvloed door weersomstandigheden en omgevingslicht.

Daarom heb ik een aantal tips onder elkaar gezet waarmee je de CTO van je mailing gaat verhogen.

Mailing opmaken

  1. Ga minimalistisch te werk. Een mailing is geen website. Verpak de boodschap zo compact mogelijk. Alles draait om de call to action. Verwijder dus onnodige (header- en footer) content. Wees creatief en denk out of the box.
  2. Breng genoeg contrast aan in je design. Ook het tijdstip van versturen heeft invloed. Verstuur je je mail ‘s avonds, dan is de kans groot dat de mailing wordt gelezen in lagere lichtomstandigheden. En overdag in een omgeving waarin de lichtomstandigheden snel kunnen variëren zoals de eerdergenoemde bus. Wanneer de ontvanger een mailing bekijkt dat niet contrastvol genoeg is, dan is deze minder goed leesbaar. Gevolg: de prullenbak.
  3. Zet items onder elkaar. Je scrollt er op mobiel immers doorheen. Bedenk welke call to action je aan het licht wilt brengen en stem je volledige mailing daarop af.
  4. Heroverweeg het aantal artikelen of nieuwsbriefitems. Hoe meer keuze, hoe minder interessant. Stuur liever elke week twee aanbiedingen of items dan één keer in de maand acht stuks. Houd altijd het 5-seconden model van e-mail voor ogen.

Afbeeldingen

In het begin van mijn carrière ben was ik  jarenlang werkzaam als e-mailmarketing campagne ontwikkelaar en grafisch vormgever. Zie hier een aantal tips die die ik altijd toepas:

  1. Zorg voor een rustige en overzichtelijke vormgeving. Verwijder tierlantijnen. Zorg dat je huisstijl goed herkenbaar is, maar verwijder beeldende kenmerken die in de weg zitten.
  2. Zorg dat je afbeeldingen scherp zijn. Retina displays hebben een hoge pixel-dichtheid en vereisen hogere resoluties (ppi) om een afbeelding scherp weer te geven.
  3. Houd rekening met de export-settings tijdens exporteren van afbeeldingen. Zorg ervoor dat de grootte (het aantal KB’s van de afbeelding) zo laag mogelijk is, maar de afbeelding nog wel prima zichtbaar is. Het binnenhalen van data kost de ontvanger tijd en MB’s, wat nergens voor nodig is. Een hoog MB-verbruik kan ook leiden tot opt-out.

Lettertype

  1. Gebruik een leesbaar lettertype met een minimum van 13pt. Dit is de minimale leesgrootte voor de iPhone. Kleinere lettertype-groottes worden automatisch vergroot en kunnen daardoor het design beïnvloeden.
  2. Het schuingedrukt weergeven van lettertypes bemoeilijkt de leesbaarheid. Zeker wanneer het lettertype een schreef bevat. Pas dus op met artistiek typografiegebruik.

Call to action

De ontvanger heeft altijd drie opties: doorklikken, scrollen of verwijderen. Houd dit gegeven goed in je achterhoofd tijdens het mailing opmaken. Idealiter is een gebrek aan interesse de enige reden waarom je mail verwijderd wordt. Je wilt natuurlijk eerst dat de ontvanger doorklikt of verder scrollt en pas wanneer blijkt dat er geen interesse is, de email verwijdert.

  1. Call to action’s moeten gemakkelijk aangeklikt kunnen worden. Maak ze dus groot. De ontvanger moet immers met de hand navigeren.
  2. De plaats op het beeldscherm waar ‘de vouw’ zich bevindt, verschilt wanneer de gebruiker de content in landscape- of portretmodus bekijkt. Zorg ervoor dat de gewenste call to action altijd zichtbaar is, al is het een deel daarvan.
  3. Laat duidelijk zien waar jij wilt dat de ontvanger klikt. Verduidelijk indien mogelijk met tekst en vertel waar de ontvanger naartoe wordt gestuurd.
  4. Vul op de landingspagina zoveel mogelijk gegevens van de ontvanger alvast in. Promotiecodes, N.A.W. gegevens, etc. Vertel dit ook aan de lezer: “Wanneer je dooklikt zijn je gegevens alvast ingevuld”. Dit draagt bij aan de beslissing om door te klikken.
  5. Maak van de gelegenheid gebruik om jouw telefoonnummer klikbaar in je mailing op te nemen waardoor de lezer met één klik telefonisch aan meer informatie kan komen. Klik hier om direct te bellen, ook dat is aanroepen tot actie.

Tjonge, wat een werk. Is dit het waard?

Een mailing opmaken en optimaliseren om zo hoog mogelijk CTO te scoren vergt inderdaad wat investering. Toch zal het je statistieken gigantisch verhogen. Vergelijk eens de statistieken van je recent verstuurde mailings. Welk percentage heeft geopend op mobiel? Is er een relatie met het niet doorklikken naar bepaalde landingspages?

Daarnaast dragen je inspanning bij aan je branding. Gebruik jij de nieuwste technieken en maak je het je klanten gemakkelijk om via hun mobiel met je in contact te komen, dan heb je een streepje voor. Persoonlijk vind ik niets erger dan een mailing op mijn mobiel te lezen en erachter te komen dat deze hier totaal niet voor geoptimaliseerd is. Een irritante en onbruikbare ervaring. En daar is een mailing ook niet voor bedoeld, toch?

Henno van de Hee

Ik ben Henno. Mijn passie ligt bij het enthousiasmeren van online publiek en deze omzetten naar tevreden & terugkomende klanten. Na ruim 10 jaar ervaring opgedaan te hebben binnen het vakgebied ben ik Marketing Automatic gestart. Om jou te helpen bij het automatiseren van je online-marketing-doelen, zodat je zoveel mogelijk rendement uit je investering haalt met zo min mogelijk tijd en middelen.

Bekijk alle artikelen

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Updates per e-mail

Voeg een artikel of video toe

Wil jij jouw creativiteit met ons delen? Voeg dan nu een eigen video of artikel toe!

Voeg toe

Volg mij..

Je kunt mij volgen via de volgende kanalen..

Updates per mail

Translate »