Ik ga op reis en ik neem mee… Nou, in ieder geval niet mijn e-mailnieuwsbrieven. Ik ga mijn lijst door op zoek naar tijdelijk afmelden.
1 mei 2015 ging ik op wereldreis. Heerlijk, een jaar lang in mijn eentje de wereld rond. Alles was nieuw voor mij. Het reizen, leven uit een backpack, vreemd eten, vreemde valuta en natuurlijk steeds weer het regelen van een nieuwe slaapplaats. Om overzicht te behouden ben ik eerst begonnen om orde op zaken te stellen in mijn mailbox.
Afmeldlink
Mijn interesses veranderden tijdelijk. Festivals, marketingbeurzen en dagaanbiedingen waren voor mij tijdelijk overbodig geworden. Dus ik ging op zoek naar de – veelal onvindbare – afmeldlink.
Het eerst dat opvalt is dat deze link in veel gevallen bijna onvindbaar is. De meeste bedrijven laten hem zo veel mogelijk in het design wegvallen. Waarom? Wanneer ik fysiek in jouw winkel iets heb gekocht, dan hoef ik toch ook geen doolhof door voordat ik bij de uitgang kom? Onnodig dus.
Landingspagina
Aangekomen op de landingspagina worden vaak veel verschillende opties getoond, zodat het afmelden mij erg moeilijk wordt gemaakt. Ik noem een paar voorbeelden, misschien herken je dit:
- Eerst een aanmeldveld en submit-button met daaronder een afmeldveld en submit-button. Gebruikt dit bedrijf eenzelfde landingspagina voor aan- en afmeldingen? Of wordt er gedacht dat ik blind het eerste veld invul en daardoor gewoon aangemeld blijf.
- Ik moet mijn e-mailadres eerst invoeren voordat ik mij af kan melden. Is deze niet bekend? Volgens mij weten jullie hem wel te vinden als er een nieuwe actiemailing de deur uit gaat.
- Bij submit krijg ik een pop-up te zien waarin vermeld staat “Weet u zeker dat u zich af wilt melden? U zult dan niet meer gebruik kunnen maken van al onze aanbiedingen”. Nou, nee. Ik wil er inderdaad liever nog een nachtje over slapen. Wie weet kom ik er morgen op terug als ik de zonsopgang over de bergen van Pai bekijk.
Tijdelijk afmelden
Ik hoor je denken; maar wat kan ik dan wel doen om mijn opt-ins binnen te houden? Heel simpel. Creeër een tijdelijk afmeldtraject, zodat de de keuze aan de klant houdt. Je interesses veranderen tijdelijk? Fair enough. Dan sturen we je toch een half jaar of jaar helemaal niets meer toe?
Wat mij zorgen baart is dat ik gedurende mijn afmeld-tocht maar één bedrijf tegen kwam (Q-Dance) die een tijdelijke uitschrijving aanbiedt. Dit een gemiste kans. Dit is waar ik als consument naar op zoek ben. Of denken jullie dat ik nooit meer terugkom naar Nederland en dus niet meer interessant voor jullie ben? Wat ik ook ga doen, hoe het ook gaat lopen, marketing zal altijd mijn interesse houden. Maar ik lig er niet wakker van hoor. Over een jaar meld ik mij wel per ongeluk aan bij de concurrent.
Dus optimaliseer je afmeldtraject en plaats duidelijke wegwijzers naar de diverse uitgangen. Dan hoeft de consument het doolhof niet meer door en zal je een prospect veel sneller weer terugzien. Tijdelijk afmelden is een échte service aan je klant.
Heg je een vraag? Stel hem hieronder via het reactieformulier. Wil je meer informatie? Of heb je hulp nodig bij het implementeren? Dan kun je mij bereiken via de contactpagina. Happy sending 🙂